نکات مهم قبل از خرید کابینت ام دی اف

ام دی اف (MDF) مخفف Medium-density fibreboard و به معنای ” تخته فیبر با چگالی متوسط” است قیمت کابینت ام دی اف مناسب و صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به کابینت های دیگر دارد .

نکات مهم قبل از خرید کابینت ام دی اف

نکات مهمی در هنگام سفارش کابینت وجود دارد که دانستن این نکات به مشتریان کابینت کمک می کند که سفارش خود را به درستی و مطابق آنچه مد نظر دارند ثبت کنند. از طرف دیگر این موارد به سازندگان کابینت هم کمک می کند که خیلی بهتر و کامل تر با سفارش دهندگان کابینت تمامی موارد ساخت را بررسی و نهایی کنند تا بعد از ساخت و نصب کابینت مشکل و ناهماهنگی به وجود نیاد و تمامی قسمت های کار به بهترین شکل خود انجام پذیرد.

کابینت ام دی اف چیست؟

 

کابینت ام دی اف

ام دی اف (MDF) مخفف Medium-density fibreboard و به معنای ” تخته فیبر با چگالی متوسط” است قیمت کابینت ام دی اف مناسب و صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به کابینت های دیگر دارد.

به نظر درست نمیرسد اسم مدلی از کابینت را کابینت ام دی اف (MDF) نامید چرا که در واقع تمامی کابینت های تولید شده حداقل در کره زمین از ام دی اف (MDF) ساخته شده است و مغز تمامی کابینت ها از ” تخته فیبر با چگالی متوسط” یا همان ام دی اف (MDF) ساخته شده است به جز کابینت چوب طبیعی.

 آنچه که از کابینت ام دی اف در بازار مد نظر است روکش مات است.برای تولید ورق ایرانی (مغز ام دی اف + روکش) جهت ساخت کابینت ام دی اف ایرانی از مغز ام دی اف ایرانی با روکش های ملامینه ایرانی استفاده میشود .

روکش های ملامینه کاغذ نقش‌دار آغشته به چسبی است که با فشار و حرارت پرِس شده و بر روی تخته چسبانده می‌شود.برای تولید ورق خارجی (مغز ام دی اف + روکش) جهت ساخت کابینت ام دی اف خارجی از مغز ام دی اف خارجی با روکش های ملامینه خارجی استفاده میشود. 

اما تفاوت آن ها در چیست؟

مغز ام دی اف (MDF) خارجی دارای تراکم فیبر بالاتری نسبت به مغز ایرانی دارند که تراکم بالاتر باعث پیچ گیری بهتر برای نصب لولا ها و دستگیره ها میشود و مرور زمان صدای باز و بسته شدن درب کابینت به وجود نمی آید. برای تشخیص خارجی بودن به مغز ام دی اف دقت کنید مغز MDF های ایرانی نسبت به خارجی تیره تر است و دلیل آن استفاده از چسب بیشتر است.روکش های ملامینه خارجی دارای رنگ بهتر و القاء حس طبیعی تری نسبت به روکش های ایرانی دارند.

مزیتهای کابینت ام دی اف (MDF) 

 

کابینت مدل جدید ام دی اف

قابلیت ابزارخوری ورق هاو قابلیت ماشین‌کاری

دارای لبه های صاف و یک دست و یکنواخت

عدم نمایش ایرادات به واسطه قرار گرفت روکش روی آن

مقاومت بالا در برابر فشرده شدن

زیبایی ظاهری مناسب، طبیعت مناسب و ظریف و وجود روکش های شبیه به چوب

قیمت مناسب نسبت به مابقی انواع کابینت آشپزخانه

معایب کابینت ام دی اف (MDF) 

بزرگترین ایراد کابینت ام دی اف جذب آب است با اینکه روی ورق های ام دی اف با روکش ملامینه چسبیده میشود اما در جاهایی که برش خورده و به واسطه نوار پی وی سی نما شده است یا جاهایی که برش خورده است رطوبت و یا آب بخورد آن را جذب کرده و به مرور زمان باد میکند معمولا تنها جایی از کابینت که با آب در ارتباط است نزدیک به سینک هست که کابینت کاران برای جلوگیری از بروز این مشکل یونیت (چهارچوب کابینت) سینک را از جنس پی وی سی ( پلاستیک) تولید میکنند که کاملا ضد آب هست و جذب آب آن صفر است.

نکته : قسمت های برش خورده صفحه روی کابینت ها مخصوصا در نزدیکی سینک باید با چسب آکواریوم آب بندی بشود تا مانع از نفوذ آب و آب بندی بشود.

طراحی آشپزخانه ها با کابینت های ام دی اف صرفا در سبک مدرن امکان پذیر است.

در مقایسه با سایر کابینت ها از نظر زیبایی نمره کمتری میگیرند و باب میل مشکل پسندان نیست.

اگر در طراحی کابینت ام دی اف از صفحه های سنگ طبیعی کورین یا کوارتز استفاده شود به وضوع اختلاف کیفیت قابل مشاهده است و باید از صفحه های شرکتی در ساخت این نوع کابینت ها استفاده کرد.

یکدست بودن درب کابینت ها در کابینت ام دی اف چشمگیر نمیشود بر خلاف سایر کابینت آشپزخانه اگر قصد خرید کابینت های ام دی اف دارید حتما از دو نوع رنگ (معمولا سفید و قهوه ای) استفاده کنید.

هنگام خرید کابینت باید به چهار قسمت اصلی آن، بدنه، درب کابینت، صفحه رویی و تزئینات و نورپردازی توجه داشته باشید.

بدنه کابینت چیست؟

قسمت داخلی کابینت که در معرض دید نمی باشد و هنگامی که درب کابینت باز شود می توانید آن را ببینید که معمولا جنس کابینت براساس قیمت به صورت زیر می باشد :

فلز

لترون

MDF ( ام دی اف )

چوب

ظاهر لترون که اسم دگر آن نئوپان است، شکل ظاهری آن شبیه ام دی اف می باشد ولی قیمت و دوام کمتری نسبت به آن دار و در حال حاضر منسوخ شده است.در اکثر کابینت ها از ام دی اف با رنگ سفید استفاده می کنند. نوع دیگر چوب می باشد که بسیار گران می باشد و هزینه نصب کابینت را چند برابر می کند.

 درب کابینت 

قسمتی که نمای کابینت بوده و در معرض دید است. 

انواع جنس درب کابینت به ترتیب قیمت عبارتند از:

فلز

لترون

MDF (ام دی اف)

چوب

اغلب MDF یا های گلاس را برای درب کابینت سفارش می دهند، های گلاس ایرانی ۲۵ % و های گلاس ترکیه ۴۵%  گران تر از MDF، و البته زیباتر و از نظر رنگی متنوع تر است. نگهداری های گلاس کمی سخت تر از MDF بوده و در برابر ضربه و خط و خش، آسیب پذیر است.

 صفحه رویی کابینت 

به صورت افقی روی کار قرار می گیرد، صفحه رویی از دو جنس تشکیل می شود که عبارتند از:

MDF (ام دی اف) و PVC.

هر کدام از آنها در دو نوع ۳ سانتی متری و ۵ سانتی متری موجود هستند.

نکته مهم در مورد صفحه رویی کابینت این است که باید در کارخانه ساخته شده باشد و یا اصطلاحاً «شرکتی» باشد. در نظر داشته باشید که اگر صفحه رویی شرکتی نباشد، علی رغم داشتن قیمت ارزان تر، دوام و استحکام آن نیز کمتر خواهد بود.

 تزئینات کابینت 

مواردی هستند که برای جلوه هر چه بیشتر زیبایی کابینت به کار می روند. نورپردازی، نور مخفی، آرام بند، جک اتوبوسی، پاخور، شیشه سند بلاست و … .

محاسبات قیمت کابینت 

کابینت ام دی اف جدید

 

مبنای محاسبه قیمت کابینت، بر اساس متراژ آن است و بر حسب متر اندازه گیری می شود،  به عنوان مثال وقتی می گویند قیمت کابینت متری ۵۰۰ هزار تومان است یعنی یک متر کابینت به انضمام:

 کابینت پایین

 صفحه رویی کابینت

کابینت بالا

 قرنیز

 طبقات داخل
 

دستگیره (معمولی)، لولا و کشو

 درب

 تاج و جاچراغی

مراحل سفارش کابینت 

 نکاتی که در سفارش و خرید کابینت باید در نظر داشت:

حتماً قرارداد منعقد شود.

نقشه ای برای طرح کابینت کشیده شده و به تأیید طرفین برسد، یک نسخه از نقشه، نزد خریدار (مشتری) باقی بماند.

درصد هزینه ردیف بالا و پایین مشخص باشد.

هزینه حمل و نصب در تهران ۱۰% و در شهرستان ۲۵% قید شود.

نوع جنس بدنه و دربها در قرارداد قید شده و حتی نام شرکت تولیدکننده آنها نیز قید شود. مثلاً: بدنه MDF سفید صابونی و درب های گلاس ترکیه با کد رنگ … ساخت شرکت … ، صفحه رویی ۳ سانتی متری کد رنگ … ساخت شرکت … .
تاریخ تحویل و مبلغ جریمه قید شود.

 

 


ارسال نظر درباره این موضوع